فواید-مصرف-پسته

فواید مصرف پسته

فواید پسته چیست؟

خاصیت پسته فراوان می باشد. این جمله را احتمالا هزاران بار شنیده‌اید، اما آیا تا به حال مطالعه‌ای در مورد خواص و فواید مصرف پسته این مغز خوش طمع داشته‌ اید؟ پسته، تماما ایرانی است. این محصول را شاید بتوان نماد ایران در نظر گرفت. چیزی که کل جهانیان، ما را به لطف آن می‌ شناسند.

علاوه بر فواید و خواص پسته کاربردهای و استفاده‌ های این مغز نیز بسیار زیاد است. از شیرینی‌ پزی و کیک‌ پزی گرفته. تا در تولید لوازم بهداشتی و روغن‌ گیری و استفاده از عصاره آن برای تقویت پوست و مو کارایی دارد. حتی شاید تعجب برانگیز باشد، اما از این مغز، در تولید کالباس و تهیه سس پاستا نیز استفاده می‌شود. چیزهایی که ما آن‌ها را کم تر در ایران مشاهده می کنیم.

مصرف پسته خام برای کودکان چه مزیتی دارد؟

حتما می‌ دانید که کودکان تا چه حد به مغز پسته علاقه دارند. البته علاقه آنان به پسته به خاطر طعم و مزه پسته بوده و یک کودک چیزی از خواص پسته نمی‌ داند. با این حال بهتر است که والدین از فواید پسته جهت رشد کودکان مطلع شوند. تا بتوانند کودکان را به مصرف بیشتر آن تشویق کنند.

وجود کلسیم و آهن باعث می‌ شود. تا این آجیل نقش بسیار مهمی در استحکام استخوان‌ها، دندان‌ها و همچنین درمان بیماری‌هایی مثل کم خونی‌ های ناشی از فقر آهن موثر باشد. این دانه مغذی به دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ به رشد مغز کودک کمک زیادی می‌ کند. البته مصرف پسته به تنهایی نمی‌تواند موجب جذب کافی آهن در بدن شود. پسته همراه با دیگر مواد غذایی حاوی آهن است. که به این موضوع یاری می‌ کند.

فواید-مصرف-پسته

فواید-مصرف-پسته

فواید مصرف پسته خام برای لاغری و تناسب اندام

از فواید مصرف پسته جهت لاغری و کاهش وزن نمی‌ توان چشم پوشی نمودد. این موضوع یک واقعیت می باشد. که همه مغزهای خوراکی کالری بالایی دارند، با این حال آجیل‌ ها به علت بعضی خواص خود اگر به درستی و همراه با یک رژیم کم کالری مصرف شوند. باعث به کاهش وزن نیز می‌شوند. در واقع فیبر موجود در پسته می‌ تواند موجب بهبود فرآیند گوارش، جلوگیری از ابتلا به یبوست و خروج مواد زائد بدن به علت ارتقای عملکرد روده شود. همچنین پروتئین و فیبر فراوان موجود در این خوراکی می‌ تواند به افزایش مدت زمان احساس سیری شما کمک نماید. و از این طریق نیز موجب کاهش وزن شود.

خاصیت پسته تازه برای معده و گوارش

پسته خام منبع خوبی از فیبر خوراکی است. که به هضم غذا کمک می‌ کند، معده درد را کاهش می‌ دهد. زخم معده را بهبود می‌ بخشد. و از این راه باعث ارتقاع سلامت دستگاه گوارش می‌ شود. پسته تنظیم کننده ترکیب میکروبی دستگاه گوارش است. یک پژوهش نشان می‌ دهد. که پسته سطح باکتری‌ های مفید موجود در دستگاه گوارش را افزایش می دهد. و از این راه سلامت این سیستم را بهبود می‌ بخشد.

ارزش غذایی و مواد معدنی پسته

اگرچه این میوه کوچک است. و به ظاهر شاید ارزش غذایی چندانی نداشته باشد. اما این تصور به شدت اشتباه و غلط است. خواص پسته فراوان‌ تر از آن چیزی است که حتی فکرش را کنید.

این خواص از هزاران سال پیش شناخته شده اند. زیر در دوره باستان این مغز را خون‌ ساز، حیات‌ بخش و هوش‌ افزای خوانده‌اند. البته باید توجه داشته باشید. که مقادیر زیر، مربوط به محصول خام می باشد. و ممکن است در نوع خشک، از چیزی که ذکر کرده‌ ایم، بسیار کم تر باشد.

در هر ۱۰۰ گرم از این محصول، می‌ توان مواد معدنی زیر را پیدا کرد:

  • کربوهیدرات حدود ۲۷.۵ گرم
  • قند حدود ۷.۶ گرم
  • فیبر حدود ۱۰.۳ گرم
  • چربی حدود ۴۵.۳ گرم
  • چربی اشباع حدود ۵.۵ گرم
  • پروتئین حدود ۱۰ گرم
  • آهن
  • کلسیم
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • روی
فواید-مصرف-پسته

فواید-مصرف-پسته

خواص پسته تازه برای مو و پوست

پسته خام مزایای متعددی برای مو دارد. از جمله اینکه به علت وجود اسیدهای چرب سبب تحریک رشد موهای سالم شده. و درمان فوق العاده‌ای جهت تقویت مو می‌ باشد. همچنین استفاده از ماسک موی پسته می‌ تواند مو را تغذیه کرده. و رطوبت‌ رسانی به مو انجام دهد. در کل پسته باعث بهبود بافت مو می‌ شود. برای موهای آسیب دیده و خشک نیز پسته بسیار مناسب است.

مضرات پسته خام

مغز پسته تازه یکی از منابع غنی از اسیدهای چرب بوده. و مصرف آن به کسانی که میزان تری‌ گلیسرید بسیاری دارند توصیه نمی‌ شود. همچنین به علت هضم دشوار باعث سنگینی معده می‌ شود. مصرف زیاد پسته موجب گرمی بدن شده. و به ایجاد کهیر و دانه‌ های قرمز رنگ روی پوست می‌ گردد. به منظور رفع گرمی و خشکی پسته می‌ توانید از سرکه، انار ترش و یا برگه زردآلو استفاده کنید. خوردن پسته برای کسانی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند. و مبتلایان به بیماری‌ های نقرس، دیابت و ناراحتی کلیه مضر است. علاوه بر آن مغز پسته خام، از نظر طب سنتی و قدیم ایران دارای طبع گرم و خشکی است که برای افرادی گرم مزاج مناسب نیستند.

برچسب ها: بدون برچسب

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *