آجیل و موقعیت آن در فرهنگ نوروز

فواید مصرف آجیل

فواید مصرف آجیل

به‌ طور کلی خواص آجیل ها بی‌ نظیری دارند. آجیل ها منبع خوبی از چربی، فیبر و پروتئین هستند. بخش زیادی از چربی آجیل ها، چربی غیراشباع تک حلقه‌ای و چربی غیراشباع چند حلقه‌ای (که خود به دودسته امگا ۳ و امگا ۶ تقسیم می‌ شود) است. اگرچه مقداری چربی اشباع‌شده نیز در خود دارند.

آجیل ها همچنین شامل ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی مانند منیزیم و ویتامین E نیز هستند. پژوهش‌ های بسیاری فواید استفاده مداوم آجیل ها برای سلامتی را موردبررسی قرار داده‌اند. یک تحلیل کلی از ۳۳ پژوهش در این زمینه نشان می‌دهد که رژیم های سرشار از مصرف آجیل باعث افزایش یا کاهش محسوس وزن نمی‌شود. با وجود تأثیر ناچیز مصرف آجیل روی وزن، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند، افرادی که از آجیل استفاده می‌کنند طول عمر بیشتری نسبت به کسانی که آجیل مصرف نمی‌کنند دارند. شاید علت آن توانایی آجیل در پیشگیری از بیماری های مزمن باشد.

برای نمونه، خواص آجیل می‌ تواند فاکتورهای خطر ابتلا به سندروم متابولیک، مانند فشارخون بالا و سطوح بالای کلسترول را کاهش دهد. درواقع مطالعه‌ای روی بیش از ۱۲۰۰ نفر نشان می‌دهد که داشتن رژیم مدیترانه‌ای به همراه مصرف روزانه ۳۰ گرم آجیل، احتمال سندروم متابولیک را بیشتر از یک رژیم کم‌چربی یا یک رژیم مدیترانه‌ای به همراه روغن‌ زیتون کاهش می‌ دهد.

علاوه بر این ها، آجیل می‌تواند خطر دیگر بیماری های مزمن را نیز کاهش دهد. برای مثال مصرف آجیل، قند خون را در سطح مناسبی قرار داده و حتی خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش می‌ دهد. در ادامه به برخی از فواید آجیل و تاثیرات آن می پردازیم.

nuts

خواص آجیل برای سلامت قلب و کبد

ایمن‌ کننده‌ ی عروق و اندام‌ های حیاتی بدن

آجیل‌ها غذا های غنی از مواد مغذی، چربی‌ های اشباع‌نشده و سایر ترکیبات فعال زیستی هستند که از جمله‌ی آنها می‌ توان به پروتئین گیاهی با کیفیت بالا، فیبر، مواد معدنی، تروکوفرول‌ها، فیتواسترول‌ها و ترکیبات فنلی اشاره کرد. آجیل‌ها به خاطر این ترکیبات منحصربفرد خود به طور مفیدی بر سلامتی انسان تاثیر می‌ گذارند. مطالعات نشان می‌ دهد که مصرف آجیل با کاهش بروز بیماری کرونر قلب و سنگ صفرا در زنان و مردان مرتبط است و می‌تواند تاثیرات مفیدی بر تنظیم فشار خون، کاهش التهابات و پیشگیری از سرطان‌ها داشته باشد.

خواص آجیل در بارداری

کوهی از مواد معدنی مورد نیاز بدن

آجیل‌ها منبعی سرشار از مواد مغذی مفید برای بدن انسان هستند. این مواد مغذی در همه‌ ی انواع آجیل‌ ها وجود دارد اما تراکم برخی از آنها در بعضی از آجیل‌ها بیشتر است. برای مثال، فندق برزیلی و انواع بادام دارای بیشترین میزان منیزیم هستند. میزان کربوهیدرات نیز در انواع آجیل‌ ها متفاوت است. برای مثال، میزان کربوهیدرات در فندق بسیار کم است اما در بادام هندی زیاد است. با وجود این مصرف آجیل‌ها ضرری به همراه ندارد و خوردن آن ها می‌ توانید با فواید زیادی برای سلامتی همراه باشد.

اجیل-و-خواص-آن

خواص آجیل برای سلامت عروق

منبع غنی از آنتی آکسیدان و دشمن بیماری‌های قلبی و عروقی

در بدن انسان فرایندی به نام استرس اکسیداتیو وجود دارد که پدیده‌ ای ناشی از عدم تعادل بین تولید گونه‌ های واکنش‌ پذیر اکسیژن و تجمع بیش از حد آن ها در بدن است. رادیکال‌ های آزاد نمونه‌ ای از این گونه هستند و یکی از کارکردهای آن‌ ها در بدن مبارزه با عفونت است. اما زمانی که تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن زیاد می‌ شود این مسئله منجر به بروز استرس اکسیداتیو می‌ شود و این عارضه می‌تواند به بدن آسیب برساند. برای مبارزه با استرس اکسیداتیو بدن باید آنتی‌اکسیدان تولید کند.

فواید آنتی‌ اکسیدانی آجیل برای سلامتی بسیار زیاد است. تحقیقات نشان داده است که آجیل‌ هایی مانند گردو و بادام حاوی آنتی‌اکسیدان‌ هایی هستند که می‌توانند از چربی سلول‌ های بدن در برابر فرایند اکسیداسیون رادیکال‌ های آزاد محافظت کنند. بررسی‌ های دیگر بیانگر این بوده است که افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود گردو آمریکایی مصرف می‌ کنند به مرور کلسترول بد خون آنها کاهش پیدا می‌ کند. بادام و گردو سرشار از آنتی‌ اکسیدانی به نام پلی‌ فنول هستند که می‌ تواند اثرات استرس اکسیداتیو را کنترل کند. بنابراین، مصرف آجیل‌ ها برای مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن بسیار مهم است چرا که استرس اکسیداتیو می‌ تواند ریسک بروز برخی از بیماری‌ ها (از جمله بیماری‌های قلبی) را افزایش دهد.

خواص آجیل در رژیم غذایی

پرکاربرد برای کسانی که با اضافه وزن مبارزه می‌ کنند

پژوهش‌های بسیاری در مورد تاثیر آجیل بر بدن انسان انجام شده است. یکی دیگر از فواید و مزایای آجیل مرتبط با کاهش وزن است. محققان در پژوهشی در مورد زنان فربه و رژیم غذایی آنها مشاهده کردند زنانی که بادام می‌خوردند نسبت به زنانی که بادام نمی‌خوردند سه برابر بیشتر وزن کم کرده بودند. پژوهش‌های دیگر نشان داده‌ اند با وجود اینکه میزان کالری در آجیل زیاد است، اما مصرف آنها باعث نمی‌ شود که چربی به میزان زیاد وارد بدن انسان شود. در حقیقت، در زمان هضم، قسمتی از چربی موجود در آجیل در دیواره فیبری آن باقی مانده و جذب بدن انسان نخواهد شد.

تحقیقات دیگر در خصوص گردو و پسته نشان داده است که میزان جذب کالری از این دو آجیل به ترتیب ۲۱ درصد و پنج درصد کمتر است. از این رو، خوردن آجیل می‌ تواند در کاهش وزن اضافی مؤثر باشد. به علاوه مصرف آجیل با ایجاد حس سیری و کاهش اشتها به خوردن سایر تنقلات می‌ تواند در کنترل وزن سالم موثر باشد.

برچسب ها: بدون برچسب

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *