خواص شگفت انگیز گردو

خواص شگفت انگیز گردو

خواص گردو

گردو جزو مغزهایی است که از فواید و خواص شگفت انگیزی برای سلامتی بدن و مو برخوردار است. گردو دانه خوراکی از یک درخت برگ ریز و متشکل از دو نیمه موجود در یک پوسته سخت محصور در یک میوه سبز می‌ باشد. مغز گردو، مغز خوراکی یک شفت بوده و در نتیجه یک فندق محسوب نمی‌شود. برای شناخت بیش تر خواص شگفت انگیز گردو در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

طبع گردو چیست؟

منشأ درخت گردو در ایران بوده و به همین دلیل در غرب با نام “Persian Walnut” شناخته می‌ شود. گردو؛ میوه مغزدار با ارزشی است که انواع مختلفی دارد. گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ ها، آنتی‌ اکسیدان‌ ها و مواد معدنی است. واژه جوز معرب گوچ پارسی میانه به همین معنی است. مغز گردو و بذر کتان دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا ۳ در میان مواد غذایی گیاهی هستند.

به طور کلی طبع گردو گرم و خشک است. طبق گفته پزشکان؛ طبع گردو در ترشح هورمون های تیروئیدی تغیر ایجاد می کند و همچنین طبع خشک گردو در ترشح هورمون انسولین نیز نقش دارد و به سطح قند خون بدن نیز کمک می کند. هر ۱۰۰ گرم گردو ۶۲۵ کالری دارد و یکی از پر انرژی و مغذی ترین مغز محسوب می شود. شما می توانید به روش های مختلف گردو را مصرف کنید.

خواص شگفت انگیز گردو

خواص شگفت انگیز گردو

ویتامین و مواد معدنی موجود در گردو

در ادامه به ویتامین و مواد معدنی موجود در گردو اشاره خواهیم کرد:

  • ویتامین B6 

این ویتامین به تقویت دستگاه ایمنی و سلامت دستگاه عصبی کمک می کند. کمبود این ویتامین باعث کم خونی (آنمی) می شود.

  • مس 

مس موجود در گردو از مواد معدنی مفیدی است که موجب تقویت سلامت قلب، بهبود به عملکرد دستگاه ایمنی بدن، استخوان ها و اعصاب نیز از سایر وظایف این ماده معدنی است.

  • اسید فولیک

با عنوان فولات و ویتامین B9 نیز شناخته می شود و کمبود این ویتامین در دوران بارداری باعث تولد نوزاد ناقص می شود.

  • ویتامین E

گردو محتوا مقدار زیادی از این شکل ویتامین E است که برای مبارزه بدن با سرطان نیاز است.

  • فسفر

نزدیک به ۱٪ بدن ما را فسفر تشکیل می دهد. این ماده معدنی به طور عمده در استخوان ها یافت می شود و اهمیت خاصی در بدن دارند.

  • منگنز

بیشترین مقدار این ماده معدنی مهم در مغزها، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

خاصیت برگ گردو چیست؟

فواید برگ گردو به شرح زیر است:

درمان ورم روده و معده

۱۵ تا ۲۰ گرم برگ گردو را به مدت ده دقیقه در یك لیتر آب جوش دم كنید، برای ورم معده و روده به عنوان كرم كش ۳ فنجان در روز از این دم کرده را بنوشید. دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ورم مفاصل مفید است.

درمان خستگی و ورم

دم كرده ۵۰ گرم برگ گردو در یك لیتر آب را در آب وان بریزید این حمام آرام بخش خستگی است و ورم  بدن را بر طرف می كند؛ همچنین در مورد مداوای سرمازدگی و بیماری های پوستی تجویز می شود.

درمان ورم لثه و لوزه

دم‌كرده گردو را به میزان حجمش با آب رقیق كنید و آن را غرغره كنید تا ورم لثه و لوزه شما درمان شود. جوشانده برگ درخت گردو درمان کننده سر درد، سرمازدگی و بیماری های پوستی است.

دم کرده برگ درخت این ماده غذایی برای درمان ترشحات زنانه و بیماری سل مفید است. برگ تازه درخت گردو حشرات موذی مانند بید و ساس را از بین می برد. شیره قسمت سبز میوه را اگر چند بار روی زگیل بمالید آن را از بین می برد.

خواص شگفت انگیز گردو

خواص شگفت انگیز گردو

نحوه نگهداری از گردو

آجیل ها دارای چربی بالایی هستند و به همین دلیل مستعد ابتلا به لکه دار شدن هستند. آجیل های سفت و سخت نا امن نیستند اما دارای طعم تندی هستند که ممکن است افراد ناخوشایند به نظر برسند. نگه داشتن گردو در پوسته های آن ها در جای خنک، تاریک و خشک می تواند ماندگاری آنها را بهبود بخشد. در یخچال و فریزر زیر ۴۰ درجه فارنهایت یا در فریزر زیر ۰ درجه فارنهایت نگه دارید، آنها می توانند بیش از یک سال نگهداری شوند. اگر می خواهید آن ها را در دمای اتاق ذخیره کنید، ابتدا آنها را در دمای ۰ درجه فارنهایت یا کمتر از ۴۸ ساعت فریز کنید تا هر گونه آفات از بین برود.

اهمیت وجود گردو در رژیم غذایی

بدن برای انجام فعالیت های دائمی و حفظ عملکرد به میزان مشخصی از هر مواد گوناگون نیاز دارد. برخی از این دسته از مواد در بدن ساخته می شوند و برخی دیگر باید از خارج بدن تامین شوند. برای تامین مواد غذایی از خارج بدن شما می توانید از مکمل های غذایی استفاده کنید یا از طریق رژیم های غذایی آن ها را تامین کنید. به دلیل این که ممکن است مکمل های غذایی مضراتی را به همراه داشته باشند، بهترین روش این است که مواد مورد نیاز بدن خود را از طریق غذاها تامین نمایید.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که در طراحی رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و به گونه ای رژیم غذایی خود را تنظیم کنید که در یک وعده غذایی مواد مورد نیاز بدنتان تامین شود. اگر به دلایلی مواد جذب شده از غذا برای شما کافی نبود می توانید از مغزها مانند گردو در رژیم غذایی خود کمک بگیرید.

بهترین روش مصرف گردو

درباره مضرات و فواید گردو نظرات مختلفی وجود دارد؛ اما مصرف لبنیات به همراه خشکبار و آجیل ها برای تامین فسفر بدن بسیار مفید خواهد بود. گردو به رون جذب کلسیم به بدن کمک می کند و همچنین با طبع گرمی که دارد، سردی طبع پنیر را جبران خواهد کرد به همین دلیل می توانید پنیر و گردو را مکمل یکدیگر بدانید. جالب است بدانید یکی از مواد موجود در گردو، مس می باشد. مس موجود در گردو می تواند به تجزیه ماده تیرامین که در پنیر وجود دارد، بپردازد و در نهایت موجب بهبود عملکرد آنزیم های بدن می شود و مواد موجود در پنیر به بهینه ترین شکل ممکن جذب بدن می شوند.

برچسب ها: بدون برچسب

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *